Lasse Bolander om bestyrelsens rolle under Corona-krisen
Gratis webinarer er vel nok tidens hastigst voksende format, og man kan hurtigt fylde kalenderen ud med dem alene, hvis det altså ikke lige var for arbejdet, der trænger sig på, sammen med de virtuelle bestyrelsesmøder og - for nogles vedkommende - hjemmeskolingen eller -pasningen af mere eller mindre selvkørende børn.
Men mange af webinarerne er vanvittigt værdifulde, således også da Admincontrol, Summit Consulting og Agility Consulting Group havde inviteret Lasse Bolander, bestyrelsesformand i COOP m.fl. til at holde et oplæg med den - for mig - tillokkende overskrift:
Bestyrelsesarbejde i uforudsigelige tider:
Hvordan kan bestyrelsen bidrage til at holde hovedet koldt og hjertet varmt?
For det er jo præcis det vi skal. Vi skal agere smart, og vi skal træffe gode beslutninger i en hast - men vi skal ikke skylle alle de gode værdier ud med badevandet.
Og det gælder både i de store virksomheder, hvor Lasse har sin gang, og i de små og mellemstore, som er omdrejningspunktet her på nyibestyrelsen.dk.
For hvor meget af den offentlige bevågenhed på bestyrelsesarbejdet i de helt store bestyrelser er svær at oversætte til en SMV-kontekst, udmærkede Lasses oplæg sig ved at være 100% relatér- og overførbart for alle os, der arbejder i SMV-bestyrelserne. Tusind tak for det.
Du kan selv hente hele optagelsen her, men du kan også få Lasses pointer ved at læse med her.
Bestyrelsens rolle i krisetid
1: Corona-krisen er Black Swan - ingen grund til at spille blame game
Corona-krisen er en aldeles uventet begivenhed, så acceptér først og fremmest, at vi står i en krise, som ingen kunne ha’ forudset, og som ikke er selvforskyldt. Det er ikke tid for blame game og placering af skyld, og måske derfor sker der det modsatte. Vi rykker sammen og indser, at det er problemer, vi skal løse sammen og i fællesskab.
2: Arbejdsdelingen er ikke sat ud af kraft
Bestyrelsen er (stadig) second line of defense, og den normale ledelsesfordeling er ikke sat ud af kraft. Billedligt talt er det ikke bestyrelsen, der ringer til brandvæsenet, hvis der er brand. Det er ledelsen. Og det samme gælder her. Så når det kribler i os bestyrelsesmedlemmer for at blande os og komme med løsninger, skal vi lige træde et skridt tilbage. Vi skal holde fast i arbejdsdelingen og forholde os til de planer, ledelsen kommer med. Vi skal udfordre, sparre og komme med inspiration, men det er ledelsen, der har udspillet.
3: Forvent ikke færdige planer og skru op for dialogen
Ingen ved, hvad der kommer til at ske, så vær åben og giv plads til fuld transparens i dialogen. Ingen ved, hvad der kommer til at ske, tingene ændrer sig fra dag til dag, og det skal der være plads til og åbenhed overfor i dialogen med ledelsen.
4: Bevar roen som bestyrelse
I en krise vil mange blive bekymrede, og der er helt sikkert også mange søvnløse nætter på ledelsesgangene, men her er det vigtigt, at bestyrelsen bevarer roen og overblikket. Det er bestyrelsens opgave at bevare roen og tilliden til at ledelsen kan løse opgaven. Ledelsen er under rigeligt pres, her skal bestyrelsen ikke øge presset og begynde at blande sig i alle mulige detaljer, som driften har langt bedre styr på. Bestyrelsen skal lade ledelsen drive virksomheden - og skabe ro omkring den opgave.
5: Bak ledelsen ubetinget op!
Organisationen skal skal vide hvor ledelsen er, og at bestyrelsen bakker 100% op. Det bidrager til den to, der er brug for i en krisesituation. Og opbakningen gælder også, hvis der træffes en forkert beslutning. Der er lav sigtbarhed lige nu, og det vil ske. Husk også at ledelsen også består af mennesker, og at mennesker godt kan lide ros - særligt i de svære situationer som denne. Så husk også at rose! Derfor også godt med tæt og frekvent dialog.
6: Bestyrelsen kan spille mere aktiv rolle ift. eksterne stakeholders
Her er et område, hvor bestyrelsen med fordel kan træde ind på banen. Det kan være dialogen med banken er kritisk, og det vil hjælpe, hvis formanden tager med til møde i banken. Det kan også være at bestyrelsen spiller en mere aktiv rolle ift. andre eksterne stakeholders som fx myndigheder eller presse mv.
7: Se virksomheden udefra
Hvis ledelsen får for kort lys på de beslutninger, der træffes, fordi presset er stort og akut, skal bestyrelsen have blik for de større linier som fx virksomhedens position, positionering og samfundsansvar. Her vil en rolig bestyrelse kunne tage det længere lys på og se længere frem og sikre, at relationer eller omdømme ikke lider på det lidt længere sigt på baggrund af de beslutninger, der træffes i krisetid. Bestyrelsen kan også være med i afvejningen af, hvor der skal strammes (på fx underleverandører eller andre samarbejdspartnere), og hvor der skal slækkes til fordel for den gode relation eller omdømme på længere sigt.
8: Vær opmærksom på det ansvarspådragende i situationen
Bestyrelsesansvaret gælder stadig og er ikke mindre aktuelt i krisetid, så sørg for at holde tungen lige i munden og sørg for fuld transparens i dialog og beslutninger, så man undgår juridisk og retsligt efterspil i tilfælde af konkurs
Tusind tak til Admincontrol, Summit Consulting og Agility Consulting Group for at invitere - og stort tak til Lasse Bolander for at dele så mange begavede pointer med alle os, der arbejder for #bedrebestyrelser - også i krisetider.