Nyibestyrelsen.dk

View Original

De 3 oftest forekommende fordomme og forestillinger om bestyrelsesarbejdet

Er du klar til bestyrelsesarbejdet? Ja? Jeg tror, du har ret. Min påstand er i hvert fald, at der er langt flere, som er klar - end der er folk i den pool, der lige nu rekrutteres fra til de danske bestyrelser.

Og vi har simpelthen brug for et bredere rekrutteringsgrundlag for at kunne arbejde seriøst med virksomhedernes strategiske muligheder og udfordringer.

Afmystificering er (en del af) vejen

Nyibestyrelsen.dk er i sin kerne en opfordring til at langt flere byder ind på bestyrelsesarbejdet - men hvorfor er der ikke langt flere, som bare gør det? Jeg ser en stor barriere i, at bestyrelsesarbejdet foregår i et lukket rum, hvor det er svært at finde ud af, hvad der rent faktisk foregår.

Bestyrelsesarbejdet og vejen dertil skal afmystificeres for at flere kommer i gang. Lad os derfor lige se på 3 af de oftest forekommende fordomme og forestillinger om bestyrelsesarbejdet.

1: De alvidende orakler

For det første fordi dem, der sidder i bestyrelserne i dag, jo ikke er de rene, alvidende orakler. Undertegnede inkluderet. Vi har styrker, og vi har svagheder. Også i bestyrelsesarbejdet. Allesammen. Det fandt jeg selv ud af ved at begynde at opsøge nogle bestyrelsesrelevante gå-hjem-møder, hvor jeg i dialogerne omkring bordet fik øje på de ting, alle de andre kunne - og de ting jeg selv kunne bidrage med ift. dem.

En form for benchmarking og afmystificering på samme tid.

Så opsøg gå-hjem-møderne, inspirationsseminarerne og konferencerne, hvis du er i tvivl, om du kan passe ind. Dér fandt jeg selv mange svar. Og troen på at jeg (også) kunne bidrage.

2: (Overdrevet) fokus på kontrolopgaven

For det andet har vi Selskabslovens §115, som sætter de lovgivningsmæssige rammer for bestyrelsesarbejdet, og i lovgivningsmæssig forstand ligger vægten på kontrolopgaven. Dvs. at man først og fremmest - som bestyrelsesmedlem - skal have styr på bogføringen og regnskabsaflæggelsen, procedurer for risikostyring og interne kontroller, løbende rapportering og forsvarligt kapitalberedskab. Hvis man bare bare klipper nøgleordene ud af Selskabslovens §115.

Og det er altsammen vigtigt. Det er bare også det, vi kalder ”orden i penalhuset”, og hvis der er orden i penalhuset, bør denne del af opgaven ikke lyde mere end ca. 20% af tiden.

Her giver jeg - på Instagram - et lille indblik i godkendelse af årsregnskabet.

Og hvad laver man så ud over at kontrollere regnskaber og tal? Man arbejder med virksomhedens strategiske udvikling, og det er præcis her, vi skal have mange flere forskellige profiler i spil. For virksomhedernes strategiske udfordringer og muligheder er forskellige, og derfor skal kompetencerne i bestyrelseslokalerne også i langt højere grad være det.

3: (Kun) en baggrund som adm.dir. giver adgang til bestyrelseslokalet

For det tredje er der så den oftest forekommende fordom og forestilling om bestyrelsesarbejdet: At man skal ha en baggrund som adm.dir. eller CEO for at kunne bidrage. Og lad mig bare sige det igen: Nej, det skal man ikke. Det kan du læse meget mere om her.

Lad os bare for nu nøjes med at konstatere, at en baggrund som adm.dir. ikke automatisk gør én til 100-meter i at løse alle virksomheders strategiske udfordringer. Det kan lige så godt være en fagdirektør eller måske en afdelingschef eller en supersælger, som kan byde ind. Blot for at sige at alle virksomheder har nogle forskellige udfordringer og nogle forskellige muligheder - og det er dem, bestyrelsen skal rekruttere efter svar på.

Og ja, både muligheder og udfordringer skal selvfølgelig adresseres strategisk, dvs. ud fra en mere langsigtet, værdiskabende helhedsbetragtning. Men det kan både fagdirektøren, afdelingslederen eller supersælgeren også sagtens være med til. Det er hele rammen for bestyrelsesarbejdet.

Samtidig har vi også her fat i en anden vigtig diskussion ift. det værdiskabende bestyrelsesarbejde: At bestyrelsen ikke nødvendigvis skal sidde til evig tid. Og med “nødvendigvis” mener jeg “ikke”; At bestyrelsen og alle individuelle medlemmer ikke skal sidde til evig tid. Punktum. Så er der i hvert fald noget galt. For så har virksomheden ikke flyttet sig i retning af nye udfordringer, der skal løses. Og det skulle gerne være bestyrelsens rolle: Kontinuérligt at flytte og udvikle virksomheden i en retning, der helt naturligt - over tid - vil kalde på nye bestyrelseskompetencer.

Bestyrelseskompetencer - hvad er egentlig det?

Og så er jeg med på, at du stadig kan sidde med ét stort ubesvaret spørgsmål, for hvad skal man egentlig kunne? Så’n helt konkret?

Det deler jeg nogle helt konkrete bud på i dette indlæg, og husk så, at du ikke skal vente på at opfylde 10 ud af 10 krav. Du skal bare gå i gang. Du skal ud og møde verden, og du skal sige det højt. Så begynder de første sten allerede at rulle i den rigtige retning.

Og er du i tvivl om, hvordan du helt konkret gør, når du skal finde posterne og byde ind på dem, har jeg lavet en freebie med 3 veje til din første bestyrelsespost. Den kan du hente lige her.

Her skriver jeg også om vejen til den første bestyrelsespost:

See this gallery in the original post









ASNET:








Dine professionelle kompetencer

  • Erfaring med bestyrelsesarbejde

  • Ledelsesmæssig erfaring

  • Ledelses- og kompetencemæssig bredde

  • Erfaring med virksomhedsudvikling samt strategiudvikling og -implementering

  • Forhandlingsmæssig erfaring

  • International erfaring

  • Finansiel erfaring

  • Erfaring i risikostyring

Dine personlige kompetencer

  • Personlige egenskaber, herunder personlighedsfaktorer og sociale faktorer

  • Etiske holdninger

  • Holdninger til hvad godt bestyrelsesarbejde er

  • Tilstrækkelig tid til engagement i en bestyrelse og i ASNET Board

  • Økonomisk uafhængighed

  • Relevant erhvervs- og ledelsesorienteret netværk





Bestyrelsesforeningen:

https://bestyrelsesforeningen.dk/medlemskab/








Men lur mig, om ikke