Vejen fra den frivillige bestyrelse til den første, betalte bestyrelsespost💰
I mit nyhedsbrev opfordrer jeg altid alle modtagere til at stille de spørgsmål, de evt. måtte have til bestyrelsesarbejdet.
Jeg havde selv et hav af spørgsmål, inden jeg selv kom i gang, og det blev en barriere for at kaste mig ud i arbejdet. Faktisk sagde jeg blankt nej, da jeg første gang blev spurgt, om bestyrelsesarbejdet kunne være noget for mig. Jeg anede simpelthen ikke, hvad det handlede om.
Men er der barrierer, skal de ryddes af vejen, og derfor bliver jeg så glad, hver gang der er nogle, der skriver med spørgsmål. Således også, da denne mail tikkede ind med spørgsmål til vejen fra en frivillig til en betalt bestyrelsespost:
Hej Laura
Jeg får dit nyhedsbrev og følger dig på Linkedin. Tak for dit inspirerende arbejde.
Jeg vil høre dig om du har beskæftiget dig, med hvordan man kan bevæge sig fra at være i frivillige bestyrelser til professionelle - hvor man får løn for det.
Har du skrevet noget om det, eller har viden om det du kan henvise til? Er det en fordel med erfaring fra frivilligt bestyrelsesarbejde, eller vil det blive betraget som noget andet? Og har du kendskab til transformationen fra frivillig bestyrelse til professionel? Og hvordan det evt. gøres?
Ovenstående er kulturbestyrelser, og jeg ved ikke, om det er indenfor dit område - eller om du har tid til at svare, i så fald kan du bare se bort fra min mail. På forhånd, mange tak.
Lige præcis dét med de frivillige bestyrelsesposter versus de betalte bestyrelsesposter bliver jeg også altid spurgt om på mine kurser, uddannelser og til foredrag, og derfor kræver det selvfølgelig også et svar her på kanalen.
Ingen forskel på frivillige og professionelle bestyrelser - ud over honoraret (og tidsforbruget)
For at tage tingene fra toppen kender jeg ikke til undersøgelser på området. Det kunne ellers være super fedt at se det kvantificeret, hvor mange der egentlig er gået fra frivillige til betalte bestyrelsesposter, men i mangel på forskningsmæssig evidens svarer jeg her ud fra min egen tilgang til tingene.
Nemlig at det er tilgangen, værdiskabelsen og resultaterne, der er er afgørende.
Der er principielt ingen forskel på den frivillige bestyrelsespost og den betalte bestyrelsespost.
Ansvaret er det samme, og tilgangen burde derfor også - principielt - være den samme.
“Principielt” fordi jeg kender frivillige bestyrelser, som arbejder enormt professionelt, mens jeg kender såkaldt professionelle bestyrelser, som arbejder enormt uprofessionelt.
Den eneste forskel er - reelt - honoraret og ofte også tidsforbruget. Arbejder du - som jeg - frivilligt i fx foreningslivet ved du allerede, at vi også ofte bliver dybt involveret i driften. Fordi vi elsker det og ikke kan lade være. (Det er i hvert fald derfor, jeg stadig står lørdag efter lørdag og laver Trille Trolle-håndbold i min lokale forening).
Tilgangen, værdiskabelsen og resultaterne er afgørende
Men hvis jeg selv skulle gå fra frivilligt til betalt bestyrelsesmedlem, ville jeg fokusere på tilgangen, værdiskabelsen og resultaterne.
Med tilgangen mener jeg, at man er gået professionelt til værks i den frivillige bestyrelse. At man har haft en fast møderække med gode dagsordener, faglige diskussioner og handlingsanvisende referater. SOm der så er blevet eksekveret på mellem møderne. At man har arbejdet med budgetter og nøgletal. At man har arbejdet strategisk, langsigtet og helhedsorienteret med de udfordringer og muligheder, organisationen nu engang har haft.
Med værdiskabelsen mener jeg, at bestyrelsen har skabt værdi for den organisation, man har arbejdet for. Uagtet hvordan værdi er defineret.
Og det er her, resultaterne kommer ind i billedet. Med resultaterne mener jeg nemlig, at man bliver skarp på at formulere og konkretisere de resultater, bestyrelsen har været med til at skabe. Helt konkret ville jeg italesætte mine erfaringer og resultater fra den frivillige bestyrelse på fuldkommen samme måde som den professionelle: Vi vækstede så og så meget / vi øgede indtjeningen så og så meget / vi gennemførte de og de forandringer med succes / vi mobiliserede så mange frivillige / vi fik så meget funding / vi skabte de og de resultater / vi lavede den og den strategiproces med de og de resultater.
Hvad det nu end måtte være, man har været med til at skabe af resultater.
Resultater synliggør kompetencer
Når man får formuleret nogle konkrete resultater, er det også nemmere at konkretisere, hvilke kompetencer man har budt ind med i bestyrelsen og i de resultater, der er skabt.
Husk også at koble dine resultater fra det frivillige bestyrelsesarbejde til dit øvrige virke. Der vil være nogle kompetencer, du har erhvervet gennem job og uddannelse, der også bidrager til alt det, du har skabt og bidraget til i bestyrelsen.
En ofte forekommende fordom er , at kun en titel som adm.dir. giver adgang til bestyrelseslokalet. Det er selvfølgelig en kæmpe misforståelse, og den fordom afliver jeg i denne artikel, men husk at både din frivillige bestyrelseserfaring og dit civile arbejdsliv kan bidrage med kompetencer, der er relevante i bestyrelseslokalet - uagtet om du har været adm.dir. eller ikke.
Jeg sluttede mailen af med at henvise til de ting, jeg også fremhæver i min freebie og på mine kurser:
Og når du så har stillet skarpt på de kompetencer, du kan byde ind med, laver du din bestyrelsesprofil og deler den på din LinkedIn-profil eller begynder at gå i dialog med relevante virksomheder, deltage i bestyrelsesrelevante events osv. osv.
Jeg er selv først gået ind i det frivillige foreningsarbejde efter jeg fik min første, betalte bestyrelsespost, men jeg hører meget gerne fra dig, hvis du har gjort dig nogle erfaringer, som andre i samme situation kan bruge.
Jeg ved også, at DGI har et tema-nummer af Udspil på vej om netop det frivillige bestyrelsesarbejde - og så hører du med sikkerhed fra mig igen.
Vi er slet ikke færdige med at tale de frivillige bestyrelser helt derop, hvor de fortjener at være.