Naja Lyngholm Skovlyk: Min første bestyrelsespost
I forbindelse med min bog har jeg interviewet en masse forskellige profiler om deres allerførste bestyrelsespost. Én af dem er Naja Lyngholm Skovlyk, og hun har gjort sig nogle erfaringer, som også er relevante for alle andre med bestyrelsesambitioner.
Naja er uddannet cand.merc.aud. og har tidligere arbejdet som revisor, inden hun satte sig om på den anden side af bordet i en økonomifunktion. På den måde har Naja en uddannelsesmæssig baggrund, som vi godt kan genkende i bestyrelseslokalerne, men den erfaring Naja bringer ind i bestyrelseslokalet er langt bredere.
Erfaring er flere ting
Naja har nemlig altid arbejdet med strategiske projekter, og så har hun været en del af en international vækstrejse og flere salgsprocesser af den virksomhed, hun arbejder i. Virksomheden Naja startede i for 16 år siden var kommunalt ejet, men blev solgt først til private investorer, siden til en kapitalfond og senest til en større udenlandsk industriel spiller.
Tiden fra Naja’s erhvervskarriere i energibranchen bringer mange og relevante erfaringer med ind i bestyrelseslokalet. Det handler derfor ikke kun om uddannelsesmæssig baggrund, men også om at bringe de erfaringer, man har fået sig gennem arbejdslivet, i spil i bestyrelseslokalet - uagtet hvilken funktion man sidder i. Naja siger det selv:
“Jeg har prøvet meget gennem min karriere og synes, jeg havde meget at gi’ til mindre og mellemstore virksomheder. Jeg elsker at medvirke til at mennesker og virksomheder udvikle sig, og jeg mener bl.a. at kunne bidrage med mine erfaringer fra udviklingen af den virksomhed jeg til daglig er en del af.
Jeg vil gerne bruge de erfaringer og kompetencer til at se andre virksomheder udvikle sig.Derfor har jeg stor interesse i at arbejde med virksomheder, der har et ønske om vækst af deres virksomhed. Jeg har bred erfaring fra internationalisering, opkøb og organisationsudvikling. Her har jeg meget at gi’.”
Men hvorfor fik Naja overhovedet interesse for bestyrelsesarbejdet?
Bestyrelsesarbejde er kompetenceudvikling
“Jeg har altid haft et stort behov for løbende at udvikle mig, og jeg er altid åben overfor nye muligheder. Jeg så bestyrelsesarbejdet som en mulighed for at blive udfordret i en ny og interessant rolle. Jeg er sikker på at bestyrelsesarbejdet også kan bringe noget værdiskabende til mit daglige arbejde.”
Sådan siger Naja om sin motivation for at begynde at kigge på bestyrelsesarbejdet. At hun så en mulighed for at få nye, faglige udfordringer, og så er bestyrelsesarbejdet netop en mulighed. Det går nemlig begge veje.
Vi bestyrelsesmedlemmer bidrager til virksomheden - og samtidig udvikler vi os selv fagligt, fordi vi arbejder med andre problemstillinger, i andre sammenhænge og med andre personer end i det daglige arbejde. Bestyrelsesarbejdet er dermed også kompetenceudviklende.
Netop kompetenceudviklingen er også én af de ting, Martin Thorborg fremhæver, når han med nBoard forsøger at få nye forskellige profiler i spil i de danske bestyrelser.
Vejen til den første post
Men hvad gjorde Naja så helt konkret for at få den første post? Hun gjorde flere ting. Først og fremmest gik hun ind i et bestyrelsesnetværk og benyttede lejligheden til at lave dette opslag på LinkedIn, hvor hun kort annoncerede sit kandidatur:
Og det er én af de ting, jeg også altid animerer til: Ræk hånden i vejret og sig det højt: “Jeg er klar til en bestyrelsespost”. Ellers kan verden jo ikke vide det.
Og faktisk var det præcis dette opslag, som førte til den første kontakt - og den første post:
“Jeg fik mange positive reaktioner på mit opslag på Linkedin. Mange var nysgerrige og spurgte ind til det, flere likede mit opslag, og en dag kontaktede en af mine kolleger mig.
Hendes mand manglede en bestyrelsesmedlem i deres bestyrelse med mine kompetencer, og hun var sikker på det lige var mig de kunne bruge.
Derefter gik det hurtigt og et møde med virksomhedens administrerende direktør og virksomhedens ejer var vi enige om at vi havde et godt match”
Og det er altså også virkelig interessant. For mulighederne kan komme alle steder fra. Særligt hvis du aktivt har gjort opmærksom på, at du er interesseret i arbejdet. Og Naja er især opmærksom på de muligheder LinkedIn fx giver:
“Det gør virkelig en forskel at være aktiv på LinkedIn. Jeg brugte anledningen fra mit optagelse i netværket Bestyrelseskvinder til at skabe opmærksom omkring mig selv og bestyrelsesarbejde.
Men det handler ikke kun om det ene opslag.
Hver gang der er emner på Linkedin, der handler om bestyrelsesarbejde, kan man overveje at kommentere eller like. På den måde får man synlighed, og flere i ens eget netværk bliver opmærksom på, at man er interesseret i bestyrelsesarbejdet.
Når ens netværk så støder på en virksomhed, der mangler et dygtigt bestyrelsesmedlem, så tænker de forhåbentlig på én.”
Og hvordan er det så gået med at være #nyibestyrelsen?
Ny i bestyrelseslokalet
“Først og fremmest er det rart, at jeg har en erfaring, jeg kan bruge. Jeg er ikke erfarent bestyrelsesmedlem, og det var det nye og ubekendte: Hvordan jeg agerer og performer i den rolle.
Men den strategiske udfordring, jeg er hyret ind til at hjælpe med - den kender jeg. Den har jeg erfaring med. Så på den måde er der en god blanding af noget nyt og noget kendt”
Så vidt den faglige del af arbejdet. Men bestyrelsesarbejdet i SMV’erne er så meget mere, og Naja ville også være sikker på, at der var brug for hende i bestyrelsen:
“Det var vigtigt for mig at vide, hvilke mål virksomheden havde. Jeg skulle kunne se mig selv bidrage dertil.
Desuden var det vigtigt for mig at direktionen havde brug for en bestyrelse, der gerne ville bidrage til virksomhedens udvikling og som kunne udfordre direktionen for at sikre den fornødne fremdrift.
Det var også vigtigt at direktionen selv kunne give udtryk for, hvilke forventninger de har til bestyrelsen og bestyrelsesmøderne.
Og det oplever jeg i høj grad som én af nøglerne for de nye profiler. Vi vil bidrage. Vi ville ikke bare sidde med omkring bordet. Naja uddyber:
“Jeg vil gøre en forskel, jeg vil udfordres og jeg vil flytte noget. Jeg har afstemt med mig selv, hvad der er vigtigt: Det er ikke pengene men udfordringen og lysten til at gøre en forskel”
Og så er det vigtigt, at de personlige kompetencer matcher hinanden godt:
“Inden jeg trådte ind, mødte jeg også formanden, som ejer 80% af virksomheden. Jeg ville gerne ha’ en fornemmelse af, om kemien var der. Kemi er vigtigt for at få et godt og respektfuldt samarbejde”
Og netop kemi er den ene ting, forskerne bag SMV-bestyrelsesuddannelsen på Aarhus Universitet fremhæver som det allervigtigste. Der er tale om disse 3 K’er, når en ejerleder rekrutterer til sin bestyrelse: Kemi, Kultur(forståelse) og Kompetencer - i nævnte rækkefølge.
Barrierer for bestyrelsesarbejdet
Najas vej virker umiddelbart snorlige og renset for benspænd og barrierer, og det spurgte jeg selvfølgelig også ind til. Men frygt ej: Naja har haft nogle af de samme forbehold, som jeg også kan genkende fra både mig selv og andre - men heldigvis har det ikke afholdt hende fra at jagte drømmen og byde ind på posterne. Helt konkret nævner Naja selv det med bestyrelsesansvaret:
“Noget af det jeg gerne vil læse op på er de juridiske forhold. Bestyrelsesansvaret. Det har jeg også mulighed for gennem mit bestyrelsesnetværk, men ellers havde jeg nok taget fat i en advokat for at få styr på den del. Det er vigtigt, at forstår hvilket ansvar man påtager sig når man går ind i bestyrelsesarbejde.”
Og det var præcis én af de ting, jeg også selv havde brug for at få styr på. Derfor tog jeg bl.a. denne 3-dages uddannelse hos Lederne, men ift. bestyrelsesansvaret vil jeg også anbefale Ole Borchs “Succes i en dansk bestyrelse”, som forklarer bestyrelsesansvaret, så alle kan forstå det.
Og så er der kun tilbage at sige 1000 tak til Naja for at dele sine erfaringer. Kun ved at bringe mange flere stemmer i spil får vi mange flere forskellige profiler i spil i de danske bestyrelser. Tak!
Opdateret den 8. marts 2021: Her deler Naja også sin historie i Nordjyske. Her dele hun bl.a. fem fabelagtige råd til at finde den første bestyrelsepsost:
Fem gode råd
Naja Skovlyks bedste råd til andre, der går med en drøm om bestyrelsesarbejdet, men er usikker i forhold til, hvordan man tager det første skridt:
1. Sig det højt til dit netværk. Gør opmærksom på dig selv og dit kandidatur.
2. Ræk ud til de bestyrelsespersoner du kender. Det kan være bestyrelsespersoner i den virksomhed, du er ansat i eller personer, du kender i dit eget netværk. Tag en snak med dem og fortæl dem om din lyst til bestyrelsesarbejde.
3. Brug de platforme der er tilgængelig, når du skal have din bestyrelsesprofil ud til et bredere publikum. Der er kommet flere gode platforme som f.eks. nboard.dk, bestyrelseskvinder.dk, SelectionF som alle har gjort det til en mærkesag at gøre det lettere for virksomheder at finde et bredt kandidatfelt til deres bestyrelse. De har alle det tilfælles, at de aktivt arbejde på at skabe mere mangfoldige bestyrelser i de danske virksomheder.
4. Du skal også investere tid på at styrke dit netværk eller at dyrke nye netværksrelationer.
5. Søg de bestyrelsesposter der bliver slået op, og som passer på det, du har at byde ind med.