Heidi Collin: Vejen til min første bestyrelsespost
Jeg har kendt Heidi Collin fra diverse SoMe-feeds i mange år, men det er ikke så længe siden at jeg mødte hende for første gang. Hun er én af dem, der altid har været i mit LinkedIn-feed, og vi har skrevet sammen flere gange, før vi mødtes.
Jeg har altid tænkt, at Heidi var én af dem, der burde byde ind på de danske bestyrelser, og derfor har jeg også heppet på hende, lige siden hun meldte sig ind i kampen.
Det har været nemt, for Heidi er super aktiv på LinkedIn og skriver nogle vildt inspirerende opslag, som jeg ofte bruger som gode eksempler på, hvordan man kan sprede det glade budskab. Du har måske hørt mig sige: “Sig det højt!” Det er det, Heidi gør så godt.
Og pludselig en dag var Heidi i indbakken med den bedste nyhed overhovedet:
Jeg har lige landet en bestyrelsespost! 💪🏻
Yes! Nu skal jeg bare have fat i et par stykker mere…
TAK, for din hjælp til at få det til at ske 🙏🏻
YES! Jeg bliver så glad, når det lykkes, og endnu mere glad over at Heidi også gerne vil dele sin historie her på Nyibestyrelsen.dk. Hun er nemlig endnu én af de rollemodeller, der kan inspirere mange flere til at sætte jagten ind.
Håber også du vil finde både inspiration og motivation i Heidis historie her.
Hvad laver du i dit daglige arbejde?
Jeg hjælper virksomheder til at udnytte marketing og digitalisering til at skabe større vækst og bedre indtjening. Jeg gør det ikke for dem, men jeg giver dem værktøjerne til at gøre det selv, så de lykkes. Jeg har altid fokus på organisationen, som skal eksekvere og drifte og kunne udvikle videre på tingene på egen hånd. Det er en mere bæredygtig og fremtidssikret løsning for virksomhederne.
Hvorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet?
Det er der flere årsager til. For det første elsker jeg at bidrage til positive forandringer, og der er virkelig behov for forandring derude i virksomhederne, når det kommer til synet på og brugen af marketing og digital.
Samtidig er det altid nemmest at flytte og skabe forandringer fra toppen. Når vi flytter fra toppen, går det hurtigere, og det virker bedre, end når der skal kæmpes nedefra.
For det andet er jeg i bund og grund en lederprofil, så jeg kan godt lide at ha’ fingrene med i alt, hvad der handler om ledelse og om strategi.
For det tredje brænder jeg bare helt vildt for at hjælpe og bidrage og at skabe værdi med det, jeg nu kan.
Havde du nogle forbehold eller fordomme om bestyrelsesarbejdet, der holdt dig tilbage?
Jeg har siddet i en bestyrelse for 3 år tilbage, og dér trådte jeg ud, fordi jeg ikke var tryg ved ikke at ha’ fuldstændig styr på det økonomiske. Så har jeg fulgt med på Nyibestyrelsen.dk og læst diverse artikler, fulgt med i diskussioner fra andre fronter osv. og er landet på, at jeg ikke behøver være ekspert i tallene. Jeg skal selvfølgelig ha’ den grundlæggende forståelse, og det har jeg også, men derudover er det vigtigt, at jeg byder ind med det, som jeg er hammerstærk til, og som der også er brug for.
Vi skal ikke allesammen ha’ den samme økonomiske ekspertviden. Der skal være faglig diversitet, for vi kan træffe bedre beslutninger, hvis vi bringer flere forskellige fagligheder i spil.
Jeg ser sådan på det, at jeg kan det nødvendige om regnskab og økonomi, men jeg behøver ikke kunne gennemskue enhver detalje. Der er der andre, der kan. De kan så måske ikke det, jeg kan.
Og det er præcis det, der er styrken i den samlede bestyrelse. Det er her, vi oplever, at 2 + 2 bliver 5.
Hvordan fik du din næste bestyrelsespost?
Det gik faktisk hurtigt. Det startede med, at jeg var på kurset “Kom i mål med en knivskarp bestyrelsesprofil” og lavede en stram og super skarp bestyrelsesprofil. En profil, der var mig. Det var ikke en kønsløs skabelon, men en profil, der virkelig viser hvem jeg er, og hvad jeg kan.
Se selv Heidis bestyrelsesprofil her.
Da jeg satte jagten ind, lavede jeg nogle opslag på LinkedIn, men pludselig var der en åben bestyrelsessøgning fra ARENA Marketing. De søgte en digital profil, og jeg bød straks ind.
Helt konkret skrev jeg til formanden, og så havde bestyrelsesformanden, ejerlederen og jeg et første møde, hvor de fortalte om ARENA, deres ambitioner ift. det digitale og deres ønsker til det nye bestyrelsesmedlem - og jeg fortalte om mig, min baggrund og hvordan jeg som bestyrelsesmedlem ville bidrage til den opgave, som ARENA står overfor.
Derefter havde jeg en anden samtale med ejerlederen alene, hvor han gerne ville vende nogle idéer og tanker, han havde gjort sig på den digitale front. Hér ville han gerne høre mere konkret, hvordan jeg kunne bidrage ift. de ting. Om der var et match med de tanker, han havde gjort sig.
Der gik nok 1 måned, fra jeg reagerede på opslaget, til jeg fik posten.
Hvad kan du bidrage med i bestyrelseslokalet - og hvordan skaber det værdi for virksomheden?
Jeg kan hjælpe dér, hvor man har erkendt, at der er behov for at digitalisere virksomhedens salg og marketing, og jeg har den styrke, at jeg er stærk strategisk - men jeg har samtidig hands-on erfaring med at lede og drifte den digitale kanal, så der skabes resultater til forretningen. Dvs. at jeg kender alle faldgruberne og ved, hvad der skal til - og ikke bare leverer rådgivning og sparring på et teoretisk niveau.
Hvad er det allerbedste ved at arbejde i en bestyrelse ?
Jeg glæder mig til at sidde sammen med de andre og ping pong’e og bringe det, jeg kan, i spil sammen men alt det, de andre kan.
Der vil selvfølgelig være møder, hvor jeg måske ikke er så fagligt stærk i de ting, vi diskuterer, men derfor skal jeg stadig byde ind, og jeg kommer helt sikkert også til at lære noget.
Har du et godt råd til andre, der gerne vil i gang med bestyrelsesarbejdet?
Just do it! Lad være et overtænke det, bare gør det.
Jeg ser sådan her på det: Hvad er der at tabe?
Scenarie 1: Jeg tør ikke, så der sker ingenting, og jeg får ingen poster
Scenarie 2. Jeg giver det et skud og får måske et nej. Men MÅSKE får jeg et ja!
Uanset hvad er jeg ikke dårligere stillet ved at gøre noget. Snarere tværtimod. Man skal bare gøre noget, samle erfaringer og blive ved. Så skal det nok lykkes.
Andet du gerne vil dele?
Jeg vil gerne give et shout out til kvinder, for jeg mener virkelig, vi skal have flere kvinder ind i de danske bestyrelser. Der skal meget mere fokus på mening og menneske ind i vores virksomheder.
Med fare for at gøre mig upopulær hos de mandlige bestyrelsesprofiler, tror jeg bare, at det er noget, kvinderne i højere grad har med sig helt naturlig - og det er altså menneskene i virksomheden, der skaber magien og resultaterne. Ikke omvendt.
Er du nysgerrig på nogle af alle de ting, Heidi har gjort så godt på LinkedIn, så se lige hendes opslag her:
Alle opslag gemmer på masser af god inspiration, hvis du også går og samler mod til at sige det højt.
Og hey! Gi’ endelig lyd den dag, du måske selv laver et opslag à la Heidis. Så vil jeg ile til med likes, kommentarer og konfettikanoner. Alle små og store skridt i retning af den første bestyrelsespost skal fejres, for der er brug for os derude. Der er også brug for dig.