Hvad er kontrolopgaven?

Når vi taler om bestyrelsesarbejdet, synes jeg konsekvent, at der bliver fokuseret alt for meget på kontrolopgaven.

Ingen tvivl: Bestyrelsen har en kontrolopgave.

Men hvis man kun fokuserer på kontrolopgaven, overser man muligvis både strategiopgaven og ledelsesopgaven, og det er her, vi for alvor flytter noget i en bestyrelsessammenhæng.

Kontrolopgaven er defineret i Selskabslovens §115:

I kapitalselskaber, der har en bestyrelse, skal denne ud over at varetage den overordnede og strategiske ledelse og sikre en forsvarlig organisation af kapitalselskabets virksomhed påse, at

  • 1) bogføringen og regnskabsaflæggelsen foregår på en måde, der efter kapitalselskabets forhold er tilfredsstillende,

  • 2) der er etableret de fornødne procedurer for risikostyring og interne kontroller,

  • 3) bestyrelsen løbende modtager den fornødne rapportering om kapitalselskabets finansielle forhold,

  • 4) direktionen udøver sit hverv på en behørig måde og efter bestyrelsens retningslinjer og

  • 5) kapitalselskabets kapitalberedskab til enhver tid er forsvarligt, herunder at der er tilstrækkelig likviditet til at opfylde kapitalselskabets nuværende og fremtidige forpligtelser, efterhånden som de forfalder, og bestyrelsen er således til enhver tid forpligtet til at vurdere den økonomiske situation og sikre, at det tilstedeværende kapitalberedskab er forsvarligt.

Det betyder helt overordnet, at bestyrelsen skal sikre, at selskabet drives (økonomisk) forsvarligt. Det kalder man også bestyrelsens kontrolfunktion.

Den vigtige kontrolfunktion

Det er altsammen fint. Kontrolfunktionen skal være der. Den er der af en årsag, og man behøver bare nævne IT Factory, O.W. Bunker, Roskilde Bank, Genan og Nordisk Fjer, før alvoren indfinder sig i bestyrelseslokalet. Vi er der for at sikre, at den slags sager ikke gentager sig.

Når det så er sagt, er der heldigvis mange andre elementer i bestyrelsesarbejdet.

Når man ikke er ekspert i regnskab og jura

Jeg forsøger selv at angribe kontrolopgaven med åben pande, og eftersom jeg ikke fx har den regnskabsmæssige ekspertise til at gennemskue alle tal i alle detaljer, er der en række opmærksomhedspunkter for sådan én som mig:

  • Får vi tallene til tiden? Afholdes møderne som aftalt?

  • Er der uregelmæssigheder i afrapporteringen?

  • Har vi et tilstrækkeligt oplyst grundlag at træffe beslutninger på?

  • Bliver alle kommentarer - også de kritiske - ført til referat?

Kort sagt: Stoler jeg på direktionen og føler jeg, der er et samarbejde og en lydhørhed over for bestyrelsens evt. kritiske bemærkninger?

Stoler jeg på, at de regnskabs-, finans- og juridisk kyndige i bestyrelsen dækker den flanke forsvarligt af?

Så er jeg rolig og fokuserer i højere grad på den udviklingsorienterede del af bestyrelsesarbejdet.

Få styr på bestyrelsesansvaret - på lyd

Jeg har dedikeret episode 8 af min podcast til bestyrelsesansvaret og de ting, vi skal sørge for og sikre os for ikke at komme i klemme.

Det er ikke rocket science. Faktisk er det rigtig meget sund fornuft.

Lyt selv med her >>