Onboarding
Få en god start med bestyrelsesarbejdet
Yes! Du skal i gang med bestyrelsesarbejdet. Men hvordan får du startet godt op? Det kræver en stejl læringskurve, hvor du på ganske kort tid skal sætte dig ind i virksomheden - ideelt set på alle leder og kanter.
Når det så er sagt, starter al onboarding med de mere formelle ting. Du har mødt formanden, du har mødt de største aktionærer, som oftest ejerlederen, når vi er i SMV-segmentet. Det er i virkeligheden noget af det allervigtigste, at du har mødt de centrale funktioner i den bestyrelse, du skal ind og arbejde i og med. Er der ingen (faglig) respekt eller er kemien dårlig mellem formand og ejerleder eller mellem dig og (en af) de andre, ville jeg tænke mig rigtig godt om og vurdere, om det er her, jeg skal ind og arbejde. Dit samarbejde med formanden og ejerlederen er af afgørende betydning for hele dit arbejde i bestyrelsen og dermed dit bidrag til virksomhedens vækst og udvikling.
Men lad os sige kemien er i top og den faglige respekt endnu bedre - så er I klar til at gå i gang med arbejdet.
Den formelle onboarding
Den formelle onboarding er dér, du gennemgår de tilsendte dokumenter. Du skal som minimum ha' tilsendt:
De seneste årsregnskaber
Revisionsprotokollatet
Evt. strategipapirer
Jeg siger altid, at jeg hellere vil ha' for meget end for lidt, og hvis der overhovedet er noget, de vil dele med mig, vil jeg meget gerne modtage. Fx vil jeg altid gerne se evt. kunde- eller medarbejderundersøgelser, da det er min kreative fuel.
Jeg skal nok vurdere, om det hele skal læses i dybden, men det giver mig en mulighed for at få virksomheden meget mere ind under huden, inden jeg møder op til det første møde og skal være med til at rådgive, sparre og træffe strategiske beslutninger på virksomhedens vegne.
Den uformelle onboarding
Den mere uformelle onboarding er alt det, der går ud over governance-delen. Fx synes jeg det fungerer super godt med en 1-til-1 snak med de øvrige medlemmer og aktionærerne. Det behøver ikke tage lang tid, men det giver en god fornemmelse af, hvad vi hver især er drevet af og kan bidrage med.
Derudover har jeg ofte undret mig over, at der er et eklatant fravær af kunder og medarbejdere i den gængse onboardingproces. Derfor har jeg også selv taget initiativ til at møde kunder, medarbejdere og brugere i de virksomheder, jeg arbejder med. Her får jeg et endnu bedre indblik i hele virksomhedskulturen og dens raison d'être samt nogle de pains og gains, vi kan arbejde strategisk med i bestyrelseslokalet.
Call me crazy, men bestyrelsesarbejdet er også alt det, der forgår uden for bestyrelseslokalet.