Bestyrelsen som Digital Katalysator

For tiden er jeg med i et super spændende forskningprojekt på Aarhus Universitet. Her er Center for Små og Mellemstore Virksomheder nemlig omdrejningspunkt for et projekt, der under overskriften “Bestyrelsen som Digital Katalysator for Vækst” undersøger, hvordan bestyrelsen kan spille en større rolle i SMV’ernes digitale transformation.

Projektet er et samarbejde mellem Aarhus Universitet, SDU, DTU og Væksthus Midtjylland, og det er støttet af Industriens Fond, som bl.a. begrunder bevillingen således:

”Udviklingen inden for de digitale teknologier går stærkt og udfordrer virksomheders forretningsmodeller. Konkurrenter kommer fra uventede kanter, og både kunder og medarbejdere stiller nye krav. Særligt for mindre virksomheder kan det være svært at gå på to ben; både at servicere den eksisterende forretning og samtidig undersøge og evaluere de mange nye digitale muligheder. Men det er vigtigt, at virksomhederne investerer i ny teknologi der, hvor det skaber størst værdi for virksomheden, og det kræver, at man forholder sig til mulighederne på et strategisk niveau i bestyrelsen”. Mads Lebech, (nu tidl.) Adm. dir. Industriens Fond.

SMV’ernes digitale modenhed

Og hvad i alverden laver jeg så dér? Jo, jeg er med i den gruppe, som indledende afklarer de 45 tilmeldte virksomheders digitale modenhed og deres tilgang til digitalisering set fra bestyrelsens side.

Det gør vi i 4 timers screeninger, et velafprøvet, stærkt og komprimeret format, hvor både vi og virksomhederne bliver klogere og opmærksomme på både muligheder og begrænsninger. “Vi” er i denne sammenhæng et forskerteam fra hhv. AU og SDU samt 3 eksterne rådgivere: Niels Henrik Wegener, som er 100-meter mester i kortlægning og design af forretningsmodeller, Jesper Broberg Bang som med-initiativtager til projektet og adm. dir. i det digitale bureau Gejst Studio og så mig.

Min rolle i screeningerne er det praktiske blik fra bestyrelseslokalet: Hvordan sikrer vi, at virksomhederne bruger mulighederne i den digitale transformation strategisk, dvs. til at igangsætte initiativer, der er drevet af virksomhedernes strategiske muligheder og udfordringer - ikke til at lave forfængelighedsdigitalisering, som udelukkende har til formål at skabe omtale eller klap på skulderen i VL-gruppen. De digitale initiativer skal bidrage til forretningen og sikre kundernes gunst på både den korte og den lange bane. En af mine helt store kæpheste. For de værdiskabende digitale initiativer handler ikke altid om ny teknologi men om at arbejde på nye måder eller at udvikle nye produkter, services eller distributionskanaler og -formater.

Udfordringer med den digitale transformation i SMV’erne

I magasinet fra Women’s Board Award 2019 deler Professor Mette Neville nogle af de første resultater fra forskningsprojektet.

Helt overordnet er udfordringen, at ejerlederne er fanget i driften og derfor har svært ved at prioritere det strategiske fokus. Her kommer bestyrelsen ind i billedet, fordi netop bestyrelsen - iflg. Selskabslovens §115 - har ansvaret for den overordnede og strategiske ledelse af virksomheden. Og her spiller digitalisering en kæmpe rolle for den fortsatte udvikling af SMV’erne.

Bestyrelsens rolle ift. den digitale transformation i SMV’erne

Bestyrelsen spiller altså en vigtig rolle i dels at sætte digitalisering på dagsordenen, dels at sikre at digitale indsatser og initiativer er strategisk forankret og bidrager til forretningens fortsatte udvikling.

Og er bestyrelserne så klar til det? I varierende grad. Alene det at virksomhederne har meldt sig til forskningsprojektet siger selvfølgelig noget om, at de er klar over, at de skal tage stilling til og del i digitaliseringen, men mange af dem erkender også, at de har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan man gør. En af formændene sagde det så fint: “Det er sådan et monster, der ligger under tæppet, og når jeg bare løfter lidt på tæppet, brøler det af mig. Jeg har brug for at få monstret brudt ned i bidder, så jeg bedre kan håndtere det“.

Digitalisering handler især om at prioritere og vælge fra

Og det ræsonnerer super fint med min egen erfaring og opfattelse. Én af de ejerledere, jeg sidder i bestyrelsen for, siger fx at han nu er blevet meget mere skarp på, hvad han ikke skal løbe efter. Herunder også hvor digitale initiativer kan berige og skalere hans forretning uden at det nødvendigvis altid handler om nye teknologier.

Og det er i virkeligheden også noget af det, jeg tager med mig fra de første mange screeninger. Der er ingen tvivl om, at fx Big Data og 3D print er oplaget veje af afsøge for nogle af virksomhederne, mens andre virksomheder først og fremmest skal effektivisere på deres kerneprocesser, aktivere nye distributionskanaler eller udvikle nye services omkring deres produkter. Det handler ikke om teknologi - det handler om forretning.

Og så er vi tilbage ved bestyrelsens rolle. Bestyrelsen skal sikre, at digitaliseringen bruges til at udvikle forretningen dér, hvor det giver mening. Og det er ikke altid at løbe efter den nyeste teknologi. SMV’erne er presset på ressourcer, både økonomisk og organisatorisk, så derfor skal der prioriteres rigtigt og benhårdt. Som oftest ved indefra og med et skarpt blik for kunder og marked beslutte, hvilke digitale initiativer der skaber mest mulig værdi. Uagtet om det giver klap på skulderen i VL-gruppen eller adgang til keynote speaks på store konferencer. Det er ikke det vigtige, når vi udvikler SMV’erne. Det vigtige er, at vi træffer de gode og værdiskabende beslutninger - og de altid funderet i den enkelte virksomhed, ikke i en eller anden hype fra Silicon Valley.

Bestyrelsen som digital katalysator

Og det er de ting, forskningsprojektet skal afdække: Hvordan bestyrelsen bliver klædt på til at arbejde mere strategisk og kvalificeret med den digitale transformation i SMV’erne. Helt konkret afsøger projektet 3 veje:

  1. Tilførsel af et bestyrelsesmedlem med forståelse for strategisk, digital forretningsudvikling

  2. Tilførsel af en konsulent til at arbejde med udvalgte problemstilinger

  3. Et uddannelsesforløb (udviklet i samarbejde med Au & DTU) for hele bestyrelsen

Og så bliver det i 2020 spændende at se, hvad der har flyttet SMV’erne mest.

Udvikling af værktøjer til bestyrelsens arbejde med digitalisering

Projektets forskningsresultater offentliggøres løbende, og som afslutning på projektet udvikles en række konkrete værktøjer, som som fremadrettet kan anvendes af alle andre SMV-bestyrelser ift. at udnytte og identificere digitale muligheder til at skabe vækst.

Her skriver jeg også om bestyrelsens rolle i digitaliseringen: