Der er stadig nogle, som ikke heeeelt køber den dér med de nye kompetencer i de danske bestyrelser, så jeg har skrevet en klumme til Børsen, hvor:
Joakim Bruchmann fra nBoard fortæller, at ca. en tredjedel af alle bestyrelsesrekrutteringer nu handler om digitalt salg
Prof. bestyrelsesmedlem Dorte Skovbo fortæller, hvordan hun bringer digitalisering til bordet i bestyrelseslokalet
Ejer og CTO i kaastrup|andersen a/s, Anton Kaastrup-Hansen, fortæller, hvad de har vundet ved at sætte digitalisering på bestyrelsens agenda
Her skriver jeg også om at sætte det digitale på bestyrelsens agenda:
Her er de. Første hold på bestyrelsesuddannelsen med fokus på ESG og digitalisering. Forskellige CV’er og forskellige baggrunde og med masser af forskellige fokusområder ift. bestyrelsesarbejdet.
Men alle er de særligt interesseret i, hvordan bestyrelsen kan byde begavet ind på de to største strategiske agendaer i disse år.
De har nemlig valgt bestyrelsesuddannelsen med fokus på ESG og digitalisering.
Nysgerrig? Læs med her.
Bliver altid så glad, når nogle af de store organisationer og medier åbner dørene og lader mig sende nogle af mine kæpheste rundt i manegen. Således også i denne artikel, hvor jeg fik spalteplads ved Dansk Energi til at fortælle, hvorfor og hvordan man bringer det digitale ind i de danske bestyrelser.
Under overskriften “Coronakrisen sender bestyrelser på jagt efter nye kompetencer” kunne Børsen mandag den 5. juli 2021 fortælle, at der er bud efter de digitale profiler til de danske bestyrelser. Coronakrisen har accelereret behovet for digitale kompetencer i bestyrelseslokalet, fordi de danske virksomheder er blevet tvunget til at sadle om og arbejde langt mere digitalt.
Det er svært at være uenig i .Først blev jeg glad, fordi jeg troede, at Børsen havde set lyset. At Børsen ville udbrede det glade budskab om nye profiler i de danske bestyrelser. Halleluja! Men nej. Det var ikke vinklen. Vinklen var, at de digitale profiler er helt umulige at finde. Så here goes. Det behøver virkelig ikke være så svært.
På Instagram refererer jeg ofte til mig selv som “DenDigitaleDame”, fordi mit bidrag i bestyrelseslokalet tager udgangspunkt i mine 15+ års erfaring som digital forretningsudvikler. Derfor får jeg også mange henvendelser fra både virksomheder og bestyrelseskandidater, som gerne vil sætte det digitale på dagsordenen og er i tvivl om, hvordan man gør. Lige præcis det tema har jeg fået lov til at fortælle en hel masse om i en snak med Jesper Toft fra Avidly.
Der er stadig nogle, som ikke heeeelt køber den dér med de nye kompetencer i de danske bestyrelser, så jeg har skrevet en klumme til Børsen, hvor en recruiter, et bestyrelsesmedlem og en ejerleder fortæller, hvorfor det giver mening at hyre digitale kompetencer ind i de danske bestyrelser.
Professor Mette Neville er én af mine gode samarbejdspartnere, og jeg føler mig så super priviligeret over at blive inviteret ind i Center for Små og Mellemstore Virksomheders forskningsprojekter og -forløb med et digitalt tilsnit. Derfor var jeg selvfølgelig også på tilhørerpladserne, da hun på årets Back to Business på Aarhus Universitet talte om "Bestyrelsen i en digital og bæredygtig tidsalder".
Vi skal aflive myten om, at digitale kompetencer ikke passer ind i bestyrelseslokalet. Jeg møder den igen og igen: Forestillingen om, at digitale kompetencer ikke kan forenes med bestyrelsesarbejdet. Fordi dem, der har de digitale kompetencer, på en eller anden måde ikke passer ind i bestyrelseslokalet. Det handler næsten altid om de tre samme fordomme. Lad mig tage dig igennem dem en for en - og slutte af med en simpel opskrift.
I oktober 2019 havde jeg et indlæg på SMV-konferencen 2019, hvor jeg fortalte om, hvordan bestyrelsen kan sætte det digitale på dagsordenen.
Vi ved, at de største barrierer for digitalisering i SMV’erne er tid, penge og kompetencer, og det er netop derfor det digitale skal op på bestyrelsens dagsorden. Det kræver en strategisk, langsigtet og helhedsorienteret indsats at få succes med den digitale omstilling. Jeg skulle begrænse mig til 3 pointer på dagens action-packed konferenceprogram, og jeg valgte derfor disse nedslag.
Det dér med at sætte det digitale på bestyrelsens dagsorden er der mange SMV’er, som kæmper lidt med. Og de digitale profiler, der måske kunne hjælpe med det, kan ikke se sig selv i bestyrelsesarbejdet, fordi det ikke ligefrem er deres slags, der sidder dér omkring bordet. Men frygt ej. Jeg fortæller, hvordan jeg og andre gør, for der er ingen tvivl: Vi skal i gang.
»Et godt digitalt afsæt begynder i bestyrelsen. Her bør være mindst ét medlem, der kan navigere i den digitale tidsalder og se de nye digitale muligheder for vækst. Det kræver, at man ser på det at være ‘bestyrelsesparat’ på en ny måde« Sådan siger Camilla Rygaard-Hjalsted, CEO for Digital Hub Denmark, og jeg laver kæmpe yes arm. Det det er jo det, hele nyibestyrelsen.dk handler om: At vi skal ha’ mange flere profiler i spil i de danske bestyrelser - fordi de trad. bestyrelseskompetencer ikke længere er nok til at sikre og katalysere de danske virksomheders vækst og udvikle.
Svenskerne har også udfordringer med forsvindende få bestyrelsesmedlemmer med digital kompetence og forretningsforståelse. Måske fordi de også lider af den vildfarelse, at man ikke kan være både digital og strategisk? Lad mig bare - endnu engang - mane dén til jorden. Der findes masser af kompetente kræfter, så hermed endnu et forsvarsskrift for de digitale kompetencer i bestyrelsen. Tilknyt dem - før det er for sent!
For tiden er jeg med i et super spændende forskningprojekt på Aarhus Universitet. Her er Center for Små og Mellemstore Virksomheder nemlig omdrejningspunkt for et projekt, der under overskriften “Bestyrelsen som Digital Katalysator for Vækst” undersøger, hvordan bestyrelsen kan spille en større rolle i SMV’ernes digitale transformation. Et super spændende projekt, der vil afdække, hvordan bestyrelsen kan bidrage til den digitale udvikling af virksomheden på strategisk niveau. Her deler jeg de første indsigter fra projektet.