Skal man ha' branchekendskab for at arbejde i en bestyrelse?

Andreas Frøland fra BoardPartner stillede et rigtig godt spørgsmål på LinkedIn ifm. med en nyhed om den nye bestyrelse i Bang & Olufsen. Spørgsmålet lød:

Skal man ha' branchekendskab for at arbejde i en bestyrelse?

Et vildt godt spørgsmål, for jeg møder det også tit, og det er faktisk et af de spørgsmål, jeg mangler at besvare her på blog’en, så - i nyibestyrelsens ånd: Here goes.

Hvorfor branchekendskab ikke er nødvendigt

Jeg svarede direkte på Andreas’ indlæg, for jeg mener umiddelbart nej: Det er ikke nødvendigt at have branchekendskab for at bidrage i en bestyrelse.

Først og fremmest både kunder og konkurrenter kommer fra andre sider, end vi er vant til. Og hvis vi stirrer os blinde på den branche, vi normalt ser os selv som en del af, kan vi nemt komme til at overse væsentlige trusler - eller muligheder. Som adm. dir. i Matas Gregers Wedell-Wedellsborg fortæller i dette afsnit af Topchefernes Strategi med Niels Lunde, ser han branchebegerebet som et mentalt fængsel, fordi det begrænser de strategiske muligheder.

Og det kan man godt genkende; Matas er én de virksomheder, som i høj grad oplever brancheglidningerne, og som over årene har skullet forholde sig til fx digitalisering og e-handel, liberaliseringen af salget af håndkøbsmedicin (pharma), alternativ behandling, sundhed, kost etc. etc.

Intet branchekendskab

Personligt er jeg ikke belastet af branchekendskab i nogen af de bestyrelser, jeg arbejder i. Som én af formændene humoristisk bemærkede ved et af de første møder, jeg deltog i. Med den tilføjelse, at jeg kan se det hele mere udefra og stille spørgsmål ved de ting, andre i bestyrelsen med lang anciennitet i branchen ser som de rene selvfølger.

Og det er nok styrken ved ikke at have et dybt branchekendskab. Man kan se det hele udefra og måske endda nemmere sammenligne med og hente inspiration fra andre brancher. Dertil vil der ofte være flere i bestyrelsen med et dybt branchekendskab, og så gælder det netop om at tilknytte andre kompetencer - og evt. dyb viden om andre, relaterede brancher - til at supplere.

Endelig er der det med digitaliseringen, som jeg er hyret ind for at sætte strategisk retning på, at den er helt og aldeles indifferent over for brancher. Den sniger sig ind overalt, og mange af mekanismerne er de samme på tværs af virksomheder og brancher. Det samme med mange andre fagligheder, som bevæger sig ubesværet på tværs af brancher.

Opbyg din viden

Når det så er sagt, er branchekendskabet noget af de første, jeg begynder at opdyrke, når jeg starter i en ny bestyrelse. Jeg følger selvfølgelig virksomheden på alle kanaler, ligesom jeg også følger konkurrenter, brancheforeninger og evt. andre influenter eller stakeholders ift. den konkrete virksomhed. Det skylder jeg. Men først når jeg har set virksomheden udefra og - som en vigtig detaljer - skrevet alle de ting ned, som jeg undrer mig over, inden jeg bliver fuldkommen lige så integereret som alle andre.

📌Protip: Følg Andreas Frøland og BoardPartner på LinkedIn for masser af godt og bestyrelsesrelevant indhold.

Her adresserer jeg flere af fordommene: