Corona-krisen fylder naturligt rigtig meget i bestyrelseslokalerne, der - som en naturlig følge - er blevet virtuelle, mens møderne også er blevet mere hyppige. Det er nu, vi skal være os vores ansvar bevidst. Heldigvis er der også her hjælp at hente, og der dukker dagligt nye initiativer og ressourcer op, som jeg i nyibestyrelsen.dk’s ånd deler så hurtigt jeg overhovedet kan.
Hvad betyder Corona i bestyrelseslokalet?
Der er gang i de virtuelle bestyrelsesmøder for tiden. Alle medarbejdere arbejder i videst mulige omfang hjemmefra, og på samme måde holder vi i bestyrelserne afstand og mødes på distancen i stedet. Men hvor frekvensen af de fysiske møder går ned, går frekvensen af de virtuelle møder op. Vi holder også i “mine” bestyrelser flere møder og har mere kontakt, end der lige var programsat eller planlagt. For det er nu, bestyrelsen skal leve op til sit ansvar. Man skal ikke køre mange sløjfer på TV2 News, før man møder brancher og virksomheder, for hvem sundhedskrisen har udviklet sig til en økonomisk krise. Og her hér skal bestyrelsen være på vagt. Både ift. krisestyringen og risikoanalysen men også ift. at hjælpe med at træffe de beslutninger, der peger mere frem i tiden.
Bestyrelsesarbejde i SMV'erne
Har du blikket stift rettet mod bestyrelseslokalet? Så lad dig ikke distrahere af mediernes evindelige fokus på de allerstørste virksomheder herhjemme, men ret blikket mod SMV’erne. De små og mellemstore virksomheder. Det er dér mulighederne ligger. Og det er dér, behovet for nye profiler er allerstørst.
Nu er den her: Bestyrelseshonorarberegneren
Et af de spørgsmål, jeg har fået så ofte, at jeg nu besvarer det allerede i starten af alle mine foredrag er: “Hvad ligger bestyrelseshonoraret typisk på?” Jeg er åben og ærlig og fortæller altid om mine honorarer, og det stemmer faktisk meget fint overens med BoardPartners kortlægning i SMV Bestyrelsesrapporten. Og nu lancerer Center for Ejerledede Virksomheder så “Bestyrelseshonorarberegneren”, som er baseret på faktisk udbetalte honorarer i danske selskabsbestyrelser.
I Børsen: Sådan får vi mere værdiskabende bestyrelser
Fra mine LinkedIn-beskeder: Sådan kommer du i gang med bestyrelsesarbejdet
Bestyrelsesevalueringen: Endnu en vej til bedre bestyrelser
Når selv adm.dir. spørger: Hvordan kommer jeg i gang med bestyrelsesarbejdet?
Vejen fra den frivillige bestyrelse til den første, betalte bestyrelsespost💰
Jeg opfordrer altid alle modtagerne af mit nyhedsbrev om at skrive, hvis de har spørgsmål. Og her var der pludselig én med et spørgsmål, jeg ikke tidligere har besvaret på blog’en. Nemlig: Hvordan er vejen fra frivillige bestyrelser til den første, betalte bestyrelsespost. Super godt spørgsmål, som jeg giver min holdning til her.
Kun 8% af alle bestyrelsesposter besættes via åbne opslag - what to do?
Kun 8% af alle bestyrelsesposter i SMV’erne besættes via åbne opslag. Således dokumenteret af BoardPartner i nyeste version af SMV Bestyrelsesrapporten. Det kan vi selvfølgelig ikke leve med, hvis vi gerne vil ha’ bedre bestyrelser. Og det vil vi. Her en række bud på, hvad vi så kan gøre for at bringe mange flere forskellige profiler i spil.
Bliv Business Mentor eller start i et advisory board
Ved siden af nyibestyrelsen.dk driver jeg også en konsulentvirksomhed inden for strategisk og digital forretningsudvikling, og her bliver jeg ofte spurgt af (unge) iværksættere, om jeg vil give noget sparring på deres idé. Det vil jeg som udgangspunkt gerne, men jeg vil langt hellere give sparring på deres forretning, og derfor har jeg meldt mig under fanerne i mentorkorpset på Studentervæksthus Aarhus / AU Incubator. Her består mentorordningen til dels af Advisory Boards, og der er mange lignende muligheder andre steder i landet, hvis du er interesseret i noget lignende.
Bestyrelsen i en digital tidsalder
Professor Mette Neville er én af mine gode samarbejdspartnere, og jeg føler mig så super priviligeret over at blive inviteret ind i Center for Små og Mellemstore Virksomheders forskningsprojekter og -forløb med et digitalt tilsnit. Derfor var jeg selvfølgelig også på tilhørerpladserne, da hun på årets Back to Business på Aarhus Universitet talte om "Bestyrelsen i en digital og bæredygtig tidsalder".
Hvad er egentlig forskellen på en bestyrelse og et advisory board?
"Påfaldende kedelig og meget lidt divers sammensætning i bestyrelserne"
“Påfaldende kedelig og meget lidt divers sammensætning i bestyrelserne”. Sådan skrev Alexandra Krautwald i et opslag på LinkedIn med deling af en oversigt, der viste en påfaldende - og dog genkendelig - høj gennemsnitsalder på bestyrelsesmedlemmer i Danmark. Og heldigvis var der én, der spurgte: Hvordan ændrer vi den kultur? Og det har jeg en række bud på - fordi jeg jo mener, det er helt afgørende, at vi får mange flere forskellige profiler i spil i de danske bestyrelser. Læs med her.
Den værdiskabende bestyrelse (og en fortælling fra en tilfreds ejerleder)
Jeg møder mange ejerledere og adm.dir., som spørger ind til det dér med #nyibestyrelsen, fordi de er nysgerrige på, hvordan man også kan arbejde i en bestyrelse. Underforstået, at de stadig hænger fast i nogle lidt traditionelle måder at gøre tingene på. Og så møder jeg heldigvis også nogle, der allerede har en værdiskabende bestyrelse. Og lige præcis de gode eksempler skal bæres videre - så læs med her, hvis du også gerne vil se, hvordan en bestyrelse kan skabe værdi for en ejerleder.
Et nyt bestyrelsesparadigme?
I sidste uge var jeg igen ude og holde foredrag om bestyrelsens rolle ift. det digitale, og for en gangs skyld var det ikke bestyrelsesmedlemmer, -formænd og ejerledere, der var med på en lytter. Jo, der var også virksomhedsejere, men derudover var der en klar overvægt af forretningsudviklere, designere og forskellige former for digitale eksperter. Det værdiskabende bestyrelsesarbejde i et nyt paradigme. Hvor der sør’me også er brug for nye profiler :)
Passer de digitale kompetencer overhovedet ind i bestyrelseslokalet?
Vi skal aflive myten om, at digitale kompetencer ikke passer ind i bestyrelseslokalet. Jeg møder den igen og igen: Forestillingen om, at digitale kompetencer ikke kan forenes med bestyrelsesarbejdet. Fordi dem, der har de digitale kompetencer, på en eller anden måde ikke passer ind i bestyrelseslokalet. Det handler næsten altid om de tre samme fordomme. Lad mig tage dig igennem dem en for en - og slutte af med en simpel opskrift.
Derfor skal vi ha' nye profiler i de danske bestyrelser
Center for Ejerledede Virksomheder på CBS er godt at holde øje med, hvis du er nysgerrig på SMV’erne, dvs. de små og mellemstore virksomheder. Senest har CBS udgivet en ny rapport, som bl.a. dokumenterer, at ejerledede virksomheder med eksterne medlemmer af bestyrelsen har en højere værditilvækst, en højere produktivitet og en højere omsætning pr. medarbejder end virksomheder uden eksterne medlemmer af bestyrelsen. En ren ladeport for alle os, der er #nyibestyrelsen.
Skal man have en bestyrelsesuddannelse? Ja? Nej? Måske?
Det korte svar er nej, og det har jeg egentlig brugt længe. Fordi jeg ikke selv har en bestyrelsesuddannelse, og fordi jeg oplever, at en manglende bestyrelsesuddannelse er endnu en barriere for, at alle de dygtige folk, som allerede er mere end klar til bestyrelsesarbejdet, liiiige udsætter beslutningen lidt længere. Altså til at den dér bestyrelsesuddannelse er i hus. Men faktisk er der 3 gode grunde til alligevel at tage en uddannelse. Dem deler jeg her.